Arvoisa opettaja,
Vastaamalla kyselyyn autat meitä kehittämään tuotteitamme ja palvelujamme. Vastaaminen vie noin 15 minuuttia.
Kiitos vastauksistasi ja hyvää kevättalvea!
DIGITAALISUUDEN HYÖDYNTÄMINEN OPETUKSESSA
1. Kuinka usein käytät digitaalisia materiaaleja opetuksessa?
Päivittäin
Viikoittain
Kuukausittain
Harvemmin
En lainkaan
2. Kuinka tärkeinä pidät digitaalisia materiaaleja omassa opetuksessasi?
Opetukseni erittäin tärkeä osa, josta en luopuisi missään nimessä
Yhtä tärkeitä kuin muutkin materiaalit
Hyödyllinen lisä opetukseen
En pidä digitaalisia materiaaleja kovin tärkeinä
En osaa sanoa
3. Kuinka edistynyt oma koulusi on mielestäsi digitaalisten materiaalien hyödyntämisessä?
Käytämme digitaalisia materiaaleja säännöllisesti ja monipuolisesti.
Suurin osa opettajista käyttää digitaalisia materiaaleja säännöllisesti
Käytämme digitaalisia materiaaleja, mutta se on vielä aika uutta
Digitaalisia materiaaleja on kokeiltu, mutta niiden käyttö on vielä harvinaista
Emme käytä digitaalisia materiaaleja
4. Millaisia digitaalisia materiaaleja käytätte nyt?
Käytämme pääosin kustantajien digitaalisia materiaaleja
Opettajat tekevät itse pääosan digitaalisista oppimateriaaleista
Hyödynnämme ilmaisia oppimateriaaleja netistä
Käytämme oppimispelejä
5. Onko koulu siirtymässä oppikirjoja korvaaviin digitaalisiin materiaaleihin?
Käytämme jatkossakin vain painettuja oppimateriaaleja.
Käytämme jatkossa sekä painettuja että digitaalisia materiaaleja.
Korvaamme todennäköisesti osan painetuista oppimateriaaleista digitaalisilla materiaaleilla.
Tavoitteemme on korvata kaikki tai suurin osa painetuista oppimateriaaleista
digitaalisilla sisällöillä mahdollisimman pian.
Käytämme jo nyt vain digitaalisia materiaaleja ja aiomme jatkaa näin.
6. Mitä laitteita voit hyödyntää opetuksessasi? Voit valita useita.
Opettajan tietokone
Videotykki
Älytaulu
Tietokoneluokka
Luokan yhteiset tabletit
Luokan yhteiset kannettavat tietokoneet
Oppilailla koulun hankkimat henkilökohtaiset tabletit
Oppilailla koulun hankkimat henkilökohtaiset tietokoneet
Oppilas saa tuoda oman tietokoneen tai tabletin luokkaan
Oppilaat käyttävät omia älypuhelimiaan myös koulutyössä
7. Mitä mieltä olet koulutyön digitalisoitumiseen liittyvistä haasteista?
Väittämä
1
Täysin eri mieltä
2
Jokseenkin eri mieltä
3
Jokseenkin samaa mieltä
4
Täysin samaa mieltä
En osaa sanoa
Digitaalisten palveluiden (verkkopalvelut, mobiilisovellukset yms.) vaihteleva toimintavarmuus tuo haasteita opetukseen.
Digitaalisten palveluiden (verkkopalveluiden, mobiilisovellusten yms.) suuri määrä tuo haasteita opetukseen.
Koulun sähköisen infran (langattomat verkot, tietokoneet, tabletit yms.) ongelmat hankaloittavat koulutyötä.
Eri järjestelmiin kirjautumiseen menee liian paljon aikaa.
Eri järjestelmiin kirjautuminen on liian hankalaa.
Ei ole aikaa opetella uusia digitaalisia palveluita (verkkopalveluita, mobiilisovelluksia yms.).
Liian vaikeakäyttöiset digimateriaalit tuovat haasteita opetukseen.
Sähköisten kokeiden ja tehtävien tuominen mukaan arkeen tuo haasteita opetukseen.
Vain lukion opettajat: Sähköisiin ylioppilaskirjoituksiin valmistautuminen aiheuttaa lisätyötä.
Muu, mikä?
Muu, mikä? –vaihtoehdon perustelu
8. Mitkä edellä luetelluista haasteista koskettavat omaa työtäsi eniten? Valitse 1-3 tärkeintä.
Digitaalisten palveluiden (verkkopalvelut, mobiilisovellukset yms.) vaihteleva toimintavarmuus
tuo haasteita opetukseen.
Digitaalisten palveluiden (verkkopalveluiden, mobiilisovellusten yms.) suuri määrä tuo
haasteita opetukseen.
Koulun sähköisen infran (langattomat verkot, tietokoneet, tabletit yms.) ongelmat
hankaloittavat koulutyötä.
Eri järjestelmiin kirjautumiseen menee liian paljon aikaa.
Eri järjestelmiin kirjautuminen on liian hankalaa.
Ei ole aikaa opetella uusia digitaalisia palveluita (verkkopalveluita, mobiilisovelluksia yms.).
Liian vaikeakäyttöiset digimateriaalit tuovat haasteita opetukseen.
Sähköisten kokeiden ja tehtävien tuominen mukaan arkeen tuo haasteita opetukseen.
Vain lukion opettajat: Sähköisiin ylioppilaskirjoituksiin valmistautuminen aiheuttaa lisätyötä.
Muu, mikä?
OMIEN JA KUSTANTAJIEN TEKEMIEN MATERIAALIEN HYÖDYNTÄMINEN OPETUKSESSA
9. Mitä oppimateriaaleja käytät opetuksessasi?
Materiaali
1
Päivittäin
2
Viikoittain
3
Kuukausittain
4
Harvemmin
5
En käytä lainkaan
Painettu oppikirja
Painettu harjoituskirja
Itse tekemäni opetusmateriaali
Verkosta löytyvät oppiaineeseen liittyvät tehtävät
Opettajan materiaali (painettu tai pdf)
Opettajan digitaalinen opetus/esitysmateriaali
Oppilaiden itse tekemät materiaalit
Muu, mikä?
Muu, mikä? –vaihtoehdon perustelu
10. Millä tavoin hyödynnät omia ja kustantajien tekemiä materiaaleja opetuksessasi?
Väittämä
1
Täysin eri mieltä
2
Jokseenkin eri mieltä
3
Jokseenkin samaa mieltä
4
Täysin samaa mieltä
En osaa sanoa
Haluan, että materiaalien tekijät ovat miettineet minulle valmiin ehdotuksen siitä, miten tunti voi edetä.
Haluan, että minulla on valmis oppimispolku, johon lisään tarvittaessa omia materiaalejani.
Oppimateriaali on minulle enemmän tiedon käsikirjasto kuin valmis oppimispolku.
En käytä kustantajien oppimateriaaleja lainkaan, koska haluan tehdä itse kaiken materiaalin.
En käytä kustantajien oppimateriaaleja lainkaan, koska en koe saavani niistä lisäarvoa.
Käytän valmiita oppimateriaaleja harvoin, koska ne eivät innosta oppilaita.
Käyttäisin valmiita oppimateriaaleja enemmän, jos niitä voisi muokata helpommin.
Jotta voisin opettaa ilmiöpohjaisesti, tarvitsisin opetusmateriaalin pienempinä, erikseen hankittavina aihioina.
Toivoisin, että saman kustantajan oppimateriaalit toimisivat samalla logiikalla.
11. Mikä tai mitkä alla luetelluista oppimismateriaalien hyödyntämisvaihtoehdoista ovat sinulle tärkeimpiä? Valitse 1-3.
Haluan, että materiaalien tekijät ovat miettineet minulle valmiin ehdotuksen siitä,
miten tunti voi edetä.
Haluan, että minulla on valmis oppimispolku, johon lisään tarvittaessa omia materiaalejani.
Oppimateriaali on minulle enemmän tiedon käsikirjasto kuin valmis oppimispolku.
En käytä kustantajien oppimateriaaleja lainkaan, koska haluan tehdä itse kaiken materiaalin.
En käytä kustantajien oppimateriaaleja lainkaan, koska en koe saavani niistä lisäarvoa.
Käytän valmiita oppimateriaaleja harvoin, koska ne eivät innosta oppilaita.
Käyttäisin valmiita oppimateriaaleja enemmän, jos niitä voisi muokata helpommin.
Jotta voisin opettaa ilmiöpohjaisesti, tarvitsisin opetusmateriaalin pienempinä,
erikseen hankittavina aihioina.
Toivoisin, että saman kustantajan oppimateriaalit toimisivat samalla logiikalla.
12. Mitkä ovat mielestäsi kustantajien tekemien oppimateriaalisarjojen suurimmat hyödyt?
Väittämä
1
Täysin eri mieltä
2
Jokseenkin eri mieltä
3
Jokseenkin samaa mieltä
4
Täysin samaa mieltä
En osaa sanoa
Auttaa oppituntien suunnittelussa.
Vähentää tarvetta tehdä omaa opetusmateriaalia.
Tarjoaa laadukkaita ja motivoivia materiaaleja ja oppimistapoja oppilailleni.
Säästää aikaani tarjoamalla valmiita kotitehtäviä ja/tai lisämateriaalia/arviointimateriaalia.
Digitaaliset materiaalit innostavat ja motivoivat oppilaitani.
Opettajan opas tarjoaa minulle tukea opetustyöhön.
Käyttämäni oppimateriaalisarja auttaa minua saavuttamaan opetussuunnitelman mukaiset tavoitteet.
Muu, mikä?
Muu, mikä? –vaihtoehdon perustelu
13. Mitkä seuraavista vaikuttavat eniten tietyn oppimateriaalisarjan valintaan koulullenne?
Educa-messut
Kustantajien esittelytilaisuudet
Kustantajien koulutustilaisuudet
Informaatio kustantajien uutiskirjeissä tai verkkosivustoilla
Opettajayhdistysten tilaisuudet
Näytekirjat
Demot
Myyjien koulukäynnit
Laadukas asiakaspalvelu
Kollegoiden kokemukset
Sosiaalisista medioista saamani suositukset
Muu, mikä?
14. Käytätkö sosiaalisista mediaa tutustuaksesi oppimateriaaleihin tai opetusta koskeviin keskusteluihin?
Kyllä
Ei
15. Jos vastasit edelliseen kysymykseen kyllä, mitä sosiaalisen median palveluja seuraat saadaksesi tietoa materiaaleista tai niitä ja opetusta koskevista keskusteluista?
Facebook
Twitter
You Tube
Instagram
Pinterest
Muu, mikä?
OPETUSTYÖHÖN LIITTYVÄT HAASTEET JA KEHITTYMINEN
16. Mitä haasteita kohtaat opettajan työssäsi?
Väittämä
1
Täysin eri mieltä
2
Jokseenkin eri mieltä
3
Jokseenkin samaa mieltä
4
Täysin samaa mieltä
En osaa sanoa
Uuden opetussuunnitelman toteuttaminen työssä
Uuden ops:n myötä tuleva muutos: suunniteltava enemmän
miten
opetetaan kuin
mitä
opetetaan
Uuden ops:n mukainen tieto- ja viestintäteknisten taitojen opettaminen käytännössä
Ajankäytön hallitseminen
Opettamiseen jää liian vähän aikaa muilta töiltä
Oppilaiden käytöshäiriöt tai luokan levottomuus
Tuntien suunnittelu
Materiaalien tekeminen itse
Kommunikointi oppilaiden kanssa opetustilanteessa
Kommunikointi oppilaiden kanssa opetustilanteen ulkopuolella
Kommunikointi vanhempien kanssa
Suoritusten arviointi yleensä
Jatkuvan arvioinnin toteuttaminen
Jokaiselle pitäisi luoda oma oppimissuunnitelma, mutta se veisi paljon aikaa
Eriyttämiseen tarvittava aika ja osaaminen
Heikompitasoisten oppilaiden pitäminen mukana opetuksessa
Edistyneempien oppilaiden innostaminen
Oppilaiden motivointi
Oppilaiden innostaminen itseopiskeluun
Byrokratia
Erilaiset teemapäivät vähentävät opetettavia tunteja liikaa
Opettajan odotetaan järjestävän erilaista, opetuksen ulkopuolista ohjelmaa (juhlia, retkiä, leirikouluja)
Muu, mikä?
Muu, mikä? –vaihtoehdon perustelu
17. Mitkä edellä luetelluista haasteista koskettavat työtäsi eniten? Valitse 1-3 tärkeintä.
Uuden opetussuunnitelman toteuttaminen työssä
Uuden ops:n myötä tuleva muutos: suunniteltava enemmän
miten
opetetaan kuin
mitä
opetetaan
Uuden ops:n mukainen tieto- ja viestintäteknisten taitojen opettaminen käytännössä
Ajankäytön hallitseminen
Opettamiseen jää liian vähän aikaa muilta töiltä
Oppilaiden käytöshäiriöt tai luokan levottomuus
Tuntien suunnittelu
Materiaalien tekeminen itse
Kommunikointi oppilaiden kanssa opetustilanteessa
Kommunikointi oppilaiden kanssa opetustilanteen ulkopuolella
Kommunikointi vanhempien kanssa
Suoritusten arviointi yleensä
Jatkuvan arvioinnin toteuttaminen
Jokaiselle pitäisi luoda oma oppimissuunnitelma, mutta se veisi paljon aikaa
Eriyttämiseen tarvittava aika ja osaaminen
Heikompitasoisten oppilaiden pitäminen mukana opetuksessa
Edistyneempien oppilaiden innostaminen
Oppilaiden motivointi
Oppilaiden innostaminen itseopiskeluun
Byrokratia
Erilaiset teemapäivät vähentävät opetettavia tunteja liikaa
Opettajan odotetaan järjestävän erilaista, opetuksen ulkopuolista ohjelmaa (juhlia, retkiä, leirikouluja)
Muu, mikä?
18. Mitkä seuraavista aihealueista kiinnostavat sinua tai toteutuvat opetuksessasi?
Aihealue
1. Tämä aihealue ei kiinnosta minua
2. Tämä aihealue kiinnostaa minua
3. Olen perehtynyt aiheeseen ja aion kokeilla
4. Olen kokeillut muutamia kertoja
5. Käytän säännöllisesti opetuksessani
Oppiainerajoja ylittävät kurssit tai projektit (
project based learning
)
Ilmiöpohjainen / tutkiva oppiminen
Mediakriittisyys / tiedonhaun taidot
Monilukutaito
Ohjelmoinnin yhdistäminen opetukseen
Käänteinen opetus/luokkahuone (
flipped learning / classroom
)
Yhteisöllinen oppiminen
Oppimisen pelillistäminen
Multimedian käyttö opetuksessa
Verkkokeskustelut
Vloggaaminen (videobloggaus)
Sosiaalisen median hyödyntäminen
Oppilaiden omien laitteiden käyttö opetustilanteissa
Simuloidut ympäristöt / virtuaalitodellisuus
Oppilaiden itse tekemät materiaalit
Minecraft for education
Verkon kautta tapahtuva etäopetus
Yksilöllinen oppiminen
Muu, mikä?
Muu, mikä? –vaihtoehdon perustelu
TAUSTATIEDOT
19. Kuinka kauan olet työskennellyt opettajana?
5 vuotta tai vähemmän
6–10 vuotta
11–15 vuotta
16–20 vuotta
21–25 vuotta
yli 25 vuotta
20. Minkä ikäinen olet?
alle 25 v.
25–30 v.
31–35 v.
36–40 v
41–50 v.
51–55 v.
56–60 v.
yli 60 v.
21. Minuun saa ottaa yhteyttä palautteenkeruu- ja tuotekehitysasioissa.
Kyllä
Ei
22. Missä roolissa ja kouluasteella toimit opettajana? Voit valita useamman vaihtoehdon.
Luokanopettaja
Alakoulun aineenopettaja
Yläkoulun aineenopettaja
Lukion aineenopettaja
Ammatillisen/AMK opetuksen aineenopettaja
Erityisopettaja
Rehtori
Muu, mikä?
Nimi:
Sähköpostiosoite:
Kunta:
Oppilaitos:
Oppilaitoksen sap-id:
Kuntakoodi: